Motsatsernas maskin
Årsta. En kritvit hjulgrävare på knappt 20 ton glänser i solen en klar och kall oktoberfredag.
Maskinen, en Hydrema MX16 som levererades till Bäckströms i juli, gräver för fjärrvärme i Årsta. TIPS: se maskinen i rörelse i filmklippet längst ned!
I stora delar är det en standardmaskin, det syns dock på långt håll att Bäckströms fått den specialanpassad och det är föraren Pontus Eriksson som fått bestämma.
– Den är till exempel hellackerad – det är inte bara ”det gula” som bytt färg, säger han.
Han lägger stor vikt vid färgvalet – det märks inte minst på hans förra jobbmaskin, en Huddig som varit både blå och grön.
– Det är lite av min grej – jag gillar att ha grejer som sticker ut och folierade min första maskin 2014.
En del fnyser åt att han lägger tid och pengar på en till synes ytlig sak men Pontus Eriksson ser flera fördelar i att frångå standardutseendet.
–Maskinen hålls efter bättre och det blir ett högt reklamvärde – företaget syns över allt och man vinner en hel del på marknadsföringen.
Att föraren vill sitta i en läcker maskin är en sak. Att övertyga cheferna om att det är en bra affär en annan.
– Jag har faktiskt fått möjlighet att lägga fram mina galna idéer för Bäckströms, de tog en chansning när jag ville göra om den första maskinen för många år sedan, men de såg snabbt att det lönade sig för nu syns vi överallt.
Han valde att lackera maskinen denna gång, bland annat för att det inte går att foliera alla delar.
– Ska man komma åt allt, till exempel grävaggregat och motorutrymme, blir det för pilligt – då måste man lackera, även om det blir mindre färger att välja mellan då.
Han valde att låta lackera vagnen och tiltrotatorn i Traffic White, hydraulkolvar och hjulaxlar har fått en gråmetallickulör. Maskinen har sedan fått dekaler i grått och blått.
– Vitt är en neutral färg, man måste ju tänka lite på att maskinen ska kunna gå att sälja vidare, kommenterar Pontus Eriksson.
Maskinen är Bäckströms första Hydrema och tanken var egentligen att skaffa ännu en Volvo när Huddigen skulle bytas ut – ett väl inkört märke både för Bäckströms och för Pontus Eriksson.
– Jag kollade lite på marknaden men sen tänkte jag att jag gillar ju det som är udda – det var lite udda att använda Huddigen i stället för en grävmaskin och Hydrema blir ju också lite udda, den går ju mest på spår.
Han testade märket en vecka och sen var han såld.
– Den har mycket egenheter som jag gillar, säger Pontus Eriksson och lyfter till exempel fram den stora hytten och den automatiska hydrostatiska växellådan.
– Det är kanske inte så jobbigt att trycka fram hög- och lågväxel men när man plötsligt slipper det är det väldigt användbart.
Han ser Hydreman som lite av en självmotsägelse.
– Den har extremt stor grävkapacitet, långt över konkurrenterna, men är samtidigt minst i sin klass.
Stor hytt och väl tilltagen grävkapacitet i en liten och smidig maskin är perfekt när man ska jobba i stan anser han.
– Motvikten sticker aldrig ut och det är bra i stan, det är alltid tajt om plats och vi får sällan det utrymme vi behöver – därför behöver vi dra in på storleken utan att tumma på kapaciteten.
Pontus Eriksson och Bäckströms nöjde sig inte med att specialbeställa färgen.
– Det är den första maskinen som Hydrema levererat med Nokian Twindäck – jag tycker att de är de bästa däcken.
Han har också bytt ut stolen.
– Det fanns ett antal tillval på stolar men jag, som suttit i en Huddigstol, ville ha en egen variant.
Han behövde en lång och smal stol, med lite annan stoppning. Det har han fått nu, tyvärr passar stolen inte så bra ihop med Hydremas armstöd.
– Just nu sitter jag som en påse nötter, det är det enda som är kvar att fixa – vi kommer antingen att göra om infästningarna eller byta ut armstöden.
Att sitta skönt är viktigt, hytten bör också vara någorlunda snygg och här fallerade Hydreman i sitt originalskick, konstaterar Pontus Eriksson och ser lätt förfärad ut.
– Alla plastdetaljer var sandbeiga – det var skitfult, som en 1980-tals Skoda.
– Nu har jag klätt in all plast med folietyg, det kanske inte blir mer lättvättat men dammet syns inte i alla fall!
Han har också satt in en dashcam (en kamera på instrumentbrädan) och en go-prokamera.
– Det är bra – nu kan jag ”bevisa” vad som hänt om det skulle uppstå problem.
I hyttaket sitter små infällda lampor utströsslade. En stjärnhimmel för att höja mysfaktorn kanske?
– Japp, ler Pontus Eriksson.
Maskinen har också fått luftdrivna starkhorn, lastbilstutor som drivs via en lufttank och en kompressor under hyttgolvet.
– Jag har nytta av dem – jag har satt in ett munstycke som tar luft från kompressorn, den använder jag för att blåsa ut skräp, förklarar Pontus Eriksson.
Bakom maskinen sitter en likaledes kritvit Palmse tiotonsvagn med lackerade fälgar och förvaringslådor med en luckor i högglanspolerad rostfri plåt.
– Nu kan jag ha med mig allt jag behöver, till exempel avfettningsmedel och tvättsvampar, säger Pontus Eriksson
Vagnen har också fått extra belysning bak.
– På lastbilar är funktionen solklar, här är det kanske mest för utseendets skull, medger Pontus Eriksson med ett leende.
Han fick maskinen dit han vill när det gäller utseende och kapacitet. Han behövde dock en sak till för att trivas till hundra procent.
– Jag har kanske skaffat ett lite för seriöst ljudsystem, säger han.
Billjudsindustrin har fått leverera anpassade detaljer för att skapa det bästa tänkbara ljudet och visst dunkar basen på bra när han drar igång det appstyrda systemet.
– En del tycker att sånt här är helt onödigt, att det inte fyller något syfte. Då drar jag till med den där gamla klyschan som faktiskt inte är nån klyscha – det här är mitt kontor, här ska det vara rent och fräscht och man ska vilja sitta här i åtta timmar. Då vill jag kunna lyssnat på musik också!
TIPS: Se maskinen i rörelse och hör vad Pontus Eriksson har att säga i klippet nedan.
TIPS: Pontus Eriksson driver Instagramkontot Nextgenerationmachines, där finns förstås många fler bilder på Hydreman i arbete.
PS: Pontus Eriksson är inte bara bra på att få igenom sina "galna idéer" – han kan köra maskin också och var en av de tre svenska förare som kvalificerade sig till Case Rodeos internationella final. Läs mer om det här.
Artikeln är en del av vårt tema om Reportage.